تبلیغات
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز

پیغام ورود و خروج



ساعت ساعت ساعت فلش
همه چیز درمورد شهرلیکک و قوم لر
همه چیز درمورد شهرلیکک و قوم لر
بهمیی را دوست میداریم و به قوم لر افتخارمیکنیم 
قالب وبلاگ
نویسندگان
صفحات جانبی
بله برون بخش مهمی از مراسم مقدماتی جشن عروسی سنتی در ایران است.این مجلس از سوی خانواده دختری كه نخستین‌بار ازدواج می‌كند، برای گفتگو درباره شرایط مادی ازدواج و تعیین و قطعی كردن تعهدات و پرداختهای جنسی و نقدی خانواده پسر تشكیل می‌شود.

بله‌برون زمینه و منشأ اقتصادی دارد و برگزاری آن در تحقق پیمان زناشویی و پیوند دو خانواده دارای نقش و اهمیت بنیادی است. توافق درباره مقدار شیربها، مهر و دیگر تعهدات در این مجلس اعتبار و ارزش شرعی ازدواج را استحكام می‌بخشد و به مرد اجازه می‌دهد كه همسر آینده خود را پس از برگزاری تشریفاتی از سوی خویشاوندانش به خانه جدید و نزد خانواده خود ببرد. ‌

بنابر عرف و سنتهای اجتماعی، مجلس بله‌برون معمولا پس از مراسم خواستگاری و پیش از مراسم عقد و عروسی در روز و ساعتی سعد و خوش‌یُمن، در خانه پدر دختر یا خانه صاحب‌اختیار و بزرگتر او تشكیل می‌شود. در این مجلس جمعی از بستگان سالخورده دو خانواده پسر و دختر گرد می‌آیند و درباره مقدار مهر، شیربها، اسباب سرعقد، پول حمام و رخت و زیورهای عروس، هزینه مجالس مقدماتی و عقد و عروسی، شمار میهمانان و جز اینها گفتگو می‌كنند و قول و قرار می‌گذارند. در صورت توافق دو خانواده، معمولا (سیاهه )ای (نوشته‌ای از فهرست تعهدات) تهیه می‌كنند و به امضای ریش‌سفیدان دو طرف می‌رسانند. ‌

مقدار مهر، شیربها، مخارج عروسی و سنگین و سبك بودن آنها به پایگاه اجتماعی و اقتصادی دو خانواده، به ویژه خانواده دختر و قشر و طایفه‌ای كه به آن تعلق دارد و شایستگی، كاردانی، زیبایی و فهم و كمالات دختر بستگی دارد. برخی، پرداخت شیربها و هزینه مجالس عروسی از سوی خانواده داماد به خانواده عروس را جبران خسارت از دست دادن یك عضو تولیدكننده خانواده، طایفه و یا ده او دانسته‌اند. معمولا در همین نشست روزی را برای جشن نامزدی (در جاهایی كه مراسم نامزدی را جدا از بله‌برون می‌گیرند) یا (شال و انگشتر كردن )دختر و روز سعد و شگون‌داری را هم برای عقدكنان تعیین می‌كنند.
در برخی از جامعه‌های ایلی/ عشیره‌ای و روستایی مراسم بله‌بری یا خرج‌بری در دو نشست مكمل یكدیگر برگزار می‌گردد. در نشست اول چند تن از بزرگان همراه پدر، پسر و ریش‌سفید یا كدخدای ایل یا ده در خانه دختر گرد می‌آیند و میزان خرج مجلس بعدی و چگونگی پرداخت مخارج آن را به صورت نقدی و جنسی تعیین می‌كنند. در نشست دوم شمار بیشتری از بزرگان قوم و طایفه و خویشاوندان و چند زن سالخورده شركت می‌كنند و میزان شیربها و مهر را می‌برند و قطعی می‌كنند. هر یك از این مجالس به نامی خاص خوانده می‌شود؛ مثلا مردم كهنك، دهی از بخش حومه شهرستان دزفول كه مردم آن تركیبی از بختیاری، افشار و دزفولی هستند، مجلس اول را <كدخدایی> و مجلس دوم را <شیروا برون> (شیربها بران) یا <شیرینی اشكنون> (شیرینی‌شكنان)؛ روستانشینان و چادرنشینان قوچان <بعله‌برون> و <قندشكنان؛> مردم ایل بویراحمد <كدخدایی> یا <كدخداكشونی> (كدخدا كشانی) و <باشلق‌برونی>؛ و مردم ایل بهمئی <گپ‌زنی> و <كدخدایی> یا <كدخدا برونی> می‌نامند. مراسم <حرف تمام كردن> شاهرودیها نیز در دو نشست ترتیب داده می‌شود. در مجلس نخست زنان سالخورده و گیس سفید شركت دارند و درباره میزان <قباله> (مهر) و <نقدینه> (شیربها) و اسباب عروسی و جز آن گفتگو می‌كنند. در مجلس دوم دو زن از زنان مجلس پیشین و جمعی از مردان ریش‌سفید قوم و خویش دو خانواده شركت دارند و توافقات زنان را میرزای مجلس سیاهه می‌كند و به مهر و امضای حاضران می‌رساند.‌

منبع : علی بلوکباشی


[ سه شنبه 5 خرداد 1394 ] [ 01:52 ب.ظ ] [ محمدرضا شاکری ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


کد گالری

mouse code

كد ماوس