تبلیغات
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز

پیغام ورود و خروج



ساعت ساعت ساعت فلش
همه چیز درمورد شهرلیکک و قوم لر
همه چیز درمورد شهرلیکک و قوم لر
بهمیی را دوست میداریم و به قوم لر افتخارمیکنیم 
قالب وبلاگ
نویسندگان
صفحات جانبی
ه گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد در کتاب دایره المعارف شجره آل رسول جلد سوم نوشته سید علی موسوی نژاد سوق این چنین نوشته شده است: این روستا در میان دره ای گرم و خشک ، در فاصله 12 کیلومتری شمال غربی شهر لیکک که از شمال به روستای «کلالک» و رودخانه گدارتختی و کوه کارند ، از جنوب به آبادی « زورازما » و کوه قلعه نادر ، از مغرب به روستای اسلام آباد و از مشرق به آبادی تیرداری و کوه ماغر محدود و منتهی می گردد .
روستای کارند که در عصر نادرشاه محل نشو و نمای ایل افشاریه بوده است ، در فاصله 10 کیلومتری امامزاده قرار دارد که هنوز آثاری از منازل متروکه و طاقنماهای گچی آن پابرجا و این مکان همچنان در حیطه و اقتدار شرکت ملی نفت ایران باقی مانده است.
بنای کهن این زیارتگاه در محوطه ای باز در مجاور جاده ارتباطی شهر لیکک و منطقه ابوالفارس و پتک بیگدلی و باغ ملک واقع شده که اطراف آن را دیوار نسبتاً بلندی محصور کرده است . درب ورودی بنا به دو جهت شرق و غرب برای وارد شدن به محوطه و ورودی ساختمان جدید که از آجر ساخته شده به سمت شمال باز می شود .
این ساختمان دارای یک واحد گنبد خانه که مرقد مطهر در وسط آن توسط ضریح آلومینیومی محافظت می گردد و در فراز قسمت بیرونی ساختمان گنبدی خوش ترکیب پلکانی با ارتفاع بیش از 12 متر از کف تا نوک آن استوار گردیده است.
در جلو گنبد خانه اتاق شبستان است که بصورت یک ایوان در ابعاد 4*6 متر ایجاد شده که دو طرف آن با کاشی معمولی تزئین شده است .
در ضلع غربی این بنا دو اتاق بزرگ انباری شکل که شاید در آینده ، محملی جهت دفن اموات متولیان باشد قرار دارد . در قسمت جلوی درب ورودی ، محوطه ای باز وجود دارد که در ایام تاسوعا و عاشورا مورد استفاده قرار می گیرد .
به نظر می رسد قدیمی ترین بخش این ساختمان محل گنبدخانه است که در وسط آن مرقد مطهر واقع شده است که در سال 1375 ه . ش با آجرنما دیوار های قدیمی بیرون آن به طور مضاعف نماکاری شده است .
بهمن کریمی مترجم کتاب راه های باستانی و پایتخت های قدیمی غرب ایران در سال 1329 ه . ش در سفر خود به آن منطقه نسبت به این امامزاده اشاره ای دارد :
« جمعه 19 دی از تپه ماهورهای کنار تنگ {تنگ گودوین}گذشته قسمتی جنگل بلوط و قسمتی دیگر زمین سنگلاخ را طی نموده ، و به بابا احمد آمدیم . این ده به مناسبت امامزاده که در آن واقع شده به بابا احمد معروف است . این امزاده به شکل گچ و از همه طرف به شکل پلکانی و مدور است . »
صاحب کتاب « خوزستان ، کوه گیلویه ، ممسنی » گنبد خوش ترکیب و عمارت قدیمی این بقعه را چنین می نویسد :
« ... گنبد مطبق پلکانی بقعه دارای 13 مرتبه است و یک ایوان طویل در جبهه شمالی رو به حیاط گشوده است که طول تقریبی آن 20 متر است . در روبروی ناظر به ایوان یک کریاس کوچک و یک طاق ضربی پیش و پس بزرگ تر بعد از آن قرار گرفته که به مانند شبستان عمارت است و گوشواره گفش کن در مدخل آن است . ضریح چوبی نسبتاً نفیس از دوران قاجار در وسط مقبره قرار دارد . روی قبر با سنگ و گچ تزئینات گچکاری و نقش گچین نصر من الله و فتح القریب به چشم می خورد ... »
نگارنده قبل از پیروزی انقلاب اسلامی (1356) این بنا را از نزدیک مشاهده کرده و از عظمت و هیبت گنبد و عمارت آن به عجب آمده است ، ضریح چوبی مشبک آن که به شکل سنتی از چوب گردو ساخته شده و بر فراز آن قندیل کوچکی بوده که به وسیله زنجیری از سقف گنبد آویزان شده بود . بر گردنه این قندیل که از جنس مس بوده با خط طغرایی این مطالب نقر شده بود :
« وقف کرد قربه الی الله این قندیل را سبزعلی بن شاه قلی کپی { تنگ کپ } بر مزار متبرک بابا احمد در کوه گیلان { جیلان – گیلویه } مشروط بر آنکه نخرند و نفروشند و مرهوم نسازند و خلاف کننده به لعنت خدا باشد . سنه 1093 ه . ق »
علی الظاهر تکه های دیگری از قندیل بزرگتری که شاید از جنس برنز بوده ، در محل محراب صحن مرقد منور قرار داشته که وقفی ابوالحسن خان بهمئی در دوره ناصرالدین شاه قاجار بوده است که کمتر به تاریخ آن دقت و توجه شده است.
به هر تقدیر در وضعیت فعلی ساختمان امامزاده سالم بوده و مشکلات خاصی از نظر ایستایی ندارد. بنابراین بار فرهنگی قابل حفاظت و با توجه به نوع پلان و سبک معماری و گنبد در ردیف بناهای دوره سلجوقی می تواند قرار بگیرد.
در رابطه با شجره طیبه و نام شریف امامزاده احمد این نکته مطرح است که گاه ایشان را با نام سید احمد کبیر نام میبرند.، که چنین نیست، لذا بقعه سید احمد کبیر در منطقه مرغا در چهل کیلومتری جنوب ایذه واقع شده و معتقدند که طبل کوب امام رضا (ع) بوده است.
بدیهی است که، اسناد و اطلاعات محلیان به مراتب از اطلاعاتی که برخی باستانشناسان میدهند وسیع تر است، زیرا، آنچه که به اعتقاد اهالی منطقه معروف و مشهور است ایشان را از احفاد حضرت امام موسی بن جعفر (ع) می دانند، که بنظر می رسد باید اصلی موجود بوده که بقعه مزبور بدین نام خوانده شده و ایشان را منتسب به اولاد موسی بن جعفر (ع) دانسته اند.
راویان محلی نقل کرده اند: امامزاده سید احمد در منطقه ابوالفارس رامهرمز بوسیله «حارث» نامی کشته شده، که توسط غلام باوفایش از آن منطقه منتقل و در مکان فعلی دفن شده است.
اجمالا این زیارتگاه از قدیم الایام محل نذر و نیاز عموم و صاحب کشف و کرامات بزرگی بوده است. علیهذا حفاظت و نگهداری و بازپیرایی این زیارتگاه مرهون خدمات ارزنده هیئت امناء و مردم محلی بویژه مشایخ متولی این بقعه بوده که به اعتباری حدود سیصد سال پیش از عربستان وارد منطقه ابوالفارس شده و به این دلیل که پیرامون این امامزاده در آن مأمن امنب بودهف به این منطقه مهاجرت و اسکان دائم گزیده اند.
[ یکشنبه 30 فروردین 1394 ] [ 07:10 ب.ظ ] [ محمدرضا شاکری ]
نظرات
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


کد گالری

mouse code

كد ماوس